Past Workshops and Conferences
Buteau, C., Jarvis, D. H., & Lavicza, Z. (October 2010). Workshop on Technology Integration in Teaching Undergraduate Mathematics Students. Fields Institute for Research in Mathematical Sciences, Toronto, Ontario, Canada. See report in Fields Notes (Winter 2011, pp. 10, 20)
Buteau, C., Jarvis, D. H., & Lavicza, Z. (October 2010). Atelier sur l'intégration de la technologie dans l'enseignement post-secondaire aux étudiants en mathématiques. Centre de recherche mathématique, Montréal, Québec, Canada. See report in Fields Notes (Winter 2011, pp. 10, 20)
Buteau, C., Jarvis, D. H., & Lavicza, Z. (December 2008). Organization of the session entitled Technology Use in Post-Secondary Mathematics Instruction at the Canadian Mathematical Society Winter Meeting 2008, Carleton University, Ottawa, Ontario, Canada. See report in CMS Notes (May 2008, pp. 6-7)
Jarvis, D. H. (September 2007). First Canadian Computer Algebra- and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Education (CCADGME) conference, Nipissing University, North Bay, Ontario, Canada.
Program Details (2010 Workshops at CRM and Fields)
Atelier sur l'intégration de la technologie dans l'enseignement post-secondaire aux étudiants en mathématiques
Lieu: Centre de recherche mathématique, Montréal
Date: Vendredi, 1er octobre 2010
Le but de l'atelier est de proposer une discussion sur l'intégration de la technologie dans l'enseignement post-secondaire des mathématiques, tout particulièrement pour les étudiants inscrits dans les programmes de mathématiques. L'atelier vise principalement les mathématiciens travaillant dans les départements de mathématiques, incluant les étudiants gradués des 2e et 3e cycles enseignant des cours de mathématiques sous-gradués. Les éducateurs de mathématiques provenant d'autres départements et institutions, tels que les cégeps, sont invités à participer à l'atelier pour y enrichir les discussions. Le rapport sur un sondage Canadien qui a eu lieu au printemps 2009 au sujet de l'intégration de logiciel de calcul formel dans l'enseignement post-secondaire des mathématiques sera présenté. Notez que l'atelier se tiendra principalement en français.
Mais veuillez noter que cet atelier est aussi offert en anglais, soit Workshop on Technology Integration in Teaching Undergraduate Mathematics Students, le vendredi 29 octobre 2010 au Fields Institute for Research in Mathematical Sciences à Toronto.
Programme
- 9:00 Bienvenue & présentation plénière, Enseignement et apprentissage des mathématiques au postsecondaire et technologie : regards personnels selon la perspective d’un mathématicien. Bernard Hodgson (Université Laval)
Résumé: L’enseignement des mathématiques constitue de toute évidence un élément-clé de la
mission des départements de mathématiques dans la plupart des universités, sans pour autant que ce rôle du mathématicien doive s’accomplir au détriment de la recherche mathématique proprement dite. L’atteinte d’un juste équilibre entre recherche et enseignement représente souvent un défi de taille, tant sur le plan individuel que collectif. Il faut de plus reconnaître que les réflexions d’ordre pédagogique sont souvent perçues comme ne relevant pas en tant que telles du champ de recherche du mathématicien. Les développements fulgurants de l’ordinateur et de l’informatique au cours des dernières décennies ont par ailleurs amené un changement majeur quant à l’environnement dans lequel le mathématicien est appelé à enseigner. Sans que la technologie devienne une sorte de panacée qu’on appliquerait sans trop de discernement, il serait certainement regrettable de ne pas tirer profit des avantages que peut procurer son utilisation dans l’enseignement. Je souhaite dans cet exposé proposer une réflexion sur le thème de l’intégration de la technologie dans l’enseignement postsecondaire en mathématiques en examinant trois aspects principaux. D’une part, je formulerai quelques commentaires généraux sur la relation entre mathématiciens et enseignement, ainsi que sur les liens possibles avec la recherche en didactique des mathématiques. Je ferai aussi un bref survol historique du rôle et de l’influence de l’ordinateur dans l’enseignement. Je terminerai enfin en examinant certaines des tendances fortes dans l’emploi de la technologie aujourd’hui dans l’enseignement et l’apprentissage des mathématiques, notamment à la lumière de recherches récentes, et soulèverai certaines grandes questions qui s’en dégagent.
Hodgson à CRM en français (YouTube): Partie 1 | Partie 2 | Partie 3 | Partie 4 | Partie 5 | PPT
- 10:15 Questions & discussion
- 10:45 Pause-café
- 11:15 Rapport du sondage Canadien (printemps 2009) sur l'intégration de logiciel de calcul formel dans l'enseignement post-secondaire des mathématiques. Chantal Buteau (Brock University) & Daniel Jarvis (Nipissing University) a vec Zsolt Lavicza (University of Cambridge) PPT Slides
Résumé: Notre présentation mettra en évidence les résultats d'un sondage national en ligne, mené à la fois en français et en anglais au printemps 2009, concernant l'utilisation de logiciel de calculs formels (LCF) dans l'enseignement post-secondaire des mathématiques. Parmi les 2300 mathématiciens estimés des universités canadiennes et cégeps (Québec), 302 ont participé à notre sondage comprenant 32 questions (à échelle de Likert et questions ouvertes). Notre discussion des résultats portera notamment sur la conception des mathématiciens sur l'intégration des LCF dans le curriculum, les diverses utilisations des LCF dans l'enseignement, les facteurs qui favorisent l'utilisation des LCF dans l'enseignement, et l'utilisation des LCF dans l'évaluation. Nos résultats sur les pratiques canadiennes d'enseignement avec LCF seront également comparés avec une étude internationale sur la pratique des mathématiciens du Royaume-Uni, États-Unis, et la Hongrie (Lavicza, 2008), sur laquelle notre étude a été fondée.
- 12:00 Dîner
- 13: 00 Session de discussion 1: Intégration d’un cours sur un logiciel de manipulations symboliques (MS) : défis et impact sur le curriculum. Yvan St-Aubin (Université de Montréal) & Laurent Delisle (Université de Montréal), avec Janse Van Rensburg (York University) PPT Slides
Résumé: Notre expérience de la mise sur pied d'un cours de manipulations symboliques sera décrite. Plusieurs choix ont été faits, consciemment et inconsciemment. Ces choix montrent la diversité des possibilités que nous vous invitons à discuter : enseigner l'outil OU les maths, outils de calcul différentiel OU pour toutes les maths, obligatoire OU optionnel, tôt OU tard dans le curriculum, etc., etc.
- 13:45 Session de discussion 2: Repenser le curriculum des programmes de mathématiques de premier cycle: Quel y est le rôle de la technologie? Walter Whiteley (York University) & Franco Saliola (UQAM), avec Jane Heffernan (York University) PPT Slides | UUDLES
Résumé: Apprendre à utiliser la technologie pour faire des mathématiques est-il une composante essentielle des cours clés des programmes de mathématiques de 1er cycle ? Ce rôle prend-il de plus en plus d’ampleur ? Quel est l'impact sur l'apprentissage? Quel est l'impact sur la conception de nos curricula, notre pédagogie et nos objectifs de programme? S'appuyant sur l'expérience des participants et d'autres éléments de preuve, notre session de discussion vise à développer une meilleure compréhension de l'intégration de la technologie dans les objectifs de programme et leur curriculum. Vous êtes invités à apporter vos témoignages de changements conséquents des changements dans les sciences mathématiques et les autres disciplines que nous servons et des changements dans les stratégies d'apprentissage des étudiants. SVP apporter aussi vos exemples d'obstacle à une plus grande inclusion de la technologie. L'intégration de la technologie dans l'enseignement des mathématiques au niveau universitaire fait également partie d'une boucle rétroactive avec les écoles secondaires et cégeps. Si l'utilisation de la technologie ne semble pas pertinente dans les cours universitaires de premières années, il s'en suit une pression dans les programmes préparatoires à minimiser l'utilisation de la technologie. Toutefois, si les étudiants viennent et requièrent une utilisation appropriée de la technologie dans leur instruction universitaire, les universités devront changer. Comment en tenir compte dans la conception des programmes?
- 15:00 Pause- café
- 15:15 Session de discussion 3: Évaluation dans les cours de mathématiques intégrant la technologie: Défis techniques et pédagogiques et considération curriculaires. France Caron (Université de Montréal) & Hichem Ben-El-Mechaiekh (Brock University) PPT Slides
Résumé: Dans les cours de mathématiques qui réservent une place aux technologies, leur présence est-elle aussi admise dans les épreuves contribuant à l’évaluation? Si oui, dans quelle mesure? Pour quels outils et dans quel but? En partant des expériences des participants et en mettant à contribution des études sur la question, cette séance de discussion permettra de faire le point sur la place attribuée aux technologies dans les cours de mathématiques et cherchera à identifier les défis techniques, pédagogiques et curriculaires qui paraissent agir comme freins à leur présence au moment de l’évaluation. Les échanges pourraient conduire à réexaminer les buts poursuivis par l’intégration des technologies dans les cours de mathématiques et à envisager l’évaluation comme levier potentiel pour assurer une plus grande cohérence entre la fin et les moyens.
- 16:00 Des ressources utiles pour l'intégration de la technologie dans l'enseignement post-secondaire des mathématiques: CAS Canada LCF (Google Docs)
- 16:15 Fin des activités
Workshop on Technology Integration in Teaching Undergraduate Mathematics Students
Location: Fields Institute for Research in Mathematical Sciences, Toronto
Date: Friday, October 29, 2010
The aim of the workshop is to provide a forum for discussion around technology integration in post-secondary mathematics instruction, with a particular focus on the instruction of mathematics majors. It is mainly aimed at mathematicians working in departments of mathematics, including graduate students who are teaching undergraduate courses. Mathematics educators from other departments and institutions are invited to attend and enrich the discussions. The workshop will also include the reporting of the results of a national online survey (Spring 2009) which focused on the integration of Computer Algebra Systems (CAS) in Canadian post-secondary mathematics instruction.
Note that a similar workshop is also offered in French, Atelier sur l'intégration de la technologie dans l'enseignement post-secondaire aux étudiants en mathématiques, at the Centre de recherches mathématique (CRM) in Montreal on Friday October 1st, 2010.
Schedule
- 9:00 Welcome & Keynote, Postsecondary mathematics education and technology: Some personal views from a mathematician’s perspective. Bernard Hodgson (Université Laval)
Abstract: The teaching of mathematics obviously represents a key element of the mission of most
university mathematics departments, but this role of mathematicians should not be accomplished to the detriment of mathematical research per se. Reaching a sound equilibrium between research and teaching is often a substantial challenge, both at the individual and collective levels. It must also be recognised that reflecting on pedagogical issues is often perceived as an activity not belonging to the field of research of mathematicians. The amazing progress as regards both computers and informatics over the last decades has brought a major change in the mathematician’s teaching environment. While technology should not be seen as a kind of panacea to be applied blindly, it would be a pity not to benefit from the advantages that can be obtained from its use in teaching. I wish in my talk to propose a reflection on the theme of technology integration in postsecondary mathematics education by examining three main aspects. I will first offer some general comments on the relations between mathematicians and teaching, and on the possible links with mathematics education research. I will also present a brief historical survey of the role and influence of computers in teaching. I will end my talk by examining some of the major trends as regards the use of technology in mathematics education nowadays, in particular in the light of recent research, and outline some of the important issues that thus arise.
Hodgson Keynote at Fields in English (YouTube): Part 1 | Part 2 | Part 3 | Part 4 | Part 5 | PPT
- 10:15 Questions & Discussion around Keynote's presentation
- 10:45 Coffee break
- 11:15 Report on Canadian survey (Spring 2009) regarding Computer Algebra Systems integration in post-secondary mathematics teaching. Speakers: Chantal Buteau (Brock University), Daniel Jarvis (Nipissing University), & Zsolt Lavicza (University of Cambridge) PPT Slides
Abstract: This presentation will highlight the results of a national online survey, conducted both in French and English in Spring 2009, regarding the use of Computer Algebra Systems (CAS) in post-secondary mathematics teaching. Of the estimated 2300 mathematicians at Canadian universities and CÉGEPs (Québec), 302 took part in our 32-item survey, which featured both Likert-scale ranking and open-response items. Our discussion will include issues such as mathematicians’ conceptions of CAS integration in curriculum, diverse uses of CAS in teaching, factors that foster the use CAS in teaching, and, the use of CAS in assessment. Our results focusing on Canadian instructional practices will also be compared with a similar international survey of mathematicians from the United Kingdom, United States, and Hungary (Lavicza, 2008), upon which our survey was based.
- 12:00 Lunch
- 13:00 Discussion 1: Integrating an additional Junior course in programming and/or CAS use: Issues and impact on curriculum. Leaders: Janse Van Rensburg (York University) & Laurent Delisle (Université de Montréal), with Yvan St-Aubin (Université de Montréal) PPT Slides
Abstract: Our two experiences in designing a course on CAS (at York U. and U. de Montréal) will be presented. Such a course raises many questions and our two courses have answered many of them differently. We invite you to discuss the various possibilities: teaching the tools OR mathematics, calculus-centric tools OR tools for all maths, compulsory OR optional, early OR late in the curriculum, etc., etc.
- 13:45 Discussion 2: Rethinking the undergraduate mathematics curriculum: What role does technology play? Leaders: Walter Whiteley (York University), Jane Heffernan (York University), & Franco Saliola (UQAM) PPT Slides | UUDLES
Abstract: Is learning to use technology to do mathematics an essential part of key courses in the undergraduate curriculum? Is this role for technology within mathematics growing? How does this impact learning? How does this impact our curriculum design, our pedagogy, our program objectives? Drawing on the participants’ experiences and other evidence, this discussion session aims at developing a deeper understanding of the integration of technology into mathematics program objectives and mathematics curriculum. Please bring your evidence of changes that are happening, driven by both changes in the mathematical sciences, by changes in other disciplines we serve, and changes in the learning strategies of students. Also bring evidence of obstacles to more inclusion of technology. How university mathematics incorporate technology is also part of a feedback loop with high schools and CEGEPS. If the use of technology looks irrelevant in first year university, there is pressure on the preparatory programs to minimize use of technology. However, if students come demanding appropriate use of technology, Universities will have to change. How does this factor into curriculum design?
- 15:00 Coffee break
- 15:15 Discussion 3: Assessment in mathematics courses integrating technology: Technical/pedagogical challenges and curricular considerations. Leaders: France Caron (Université de Montréal) & Hichem Ben-El-Mechaiekh (Brock University) PPT Slides
Abstract: Is technology also accepted as part of the assessment tasks in courses where it is used? If so, to what extent? For which tools and for what purpose it is used? Based on the sharing of participants’ experience and on related studies, this discussion session aims at developing a deeper understanding of technology integration in mathematics courses. It also aims at identifying the technical, pedagogical, and curricular challenges that may hinder the acceptance of technology as part of assessment. The discussion could lead to a re-examination of the purpose of integrating technology in mathematics courses and to a consideration of assessment as a possible mechanism for greater coherence between the means and the end in mathematical instruction.
- 16:00 Sharing useful resources for integrating technology in instruction:
CAS Canada LCF (Google Docs) - 16:15 Closing comments